[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jest przez nie "opętany"; tym się tłumaczą nieludzkie czyny świadomego, umyślnego a
wyrafinowanego okrucieństwa itp. - Mówi się iż nierozumni są pod władzą tzw. "Mohini Prakriti",
ułudnej, mamiącej złudą postaci Przyrody; zaś rozumni "uczestniczą w boskiej naturze" Najwyższego,
zwanej "Dajwi Prakriti", w której Guna harmonii - Sattwy - się wyraża.
Strofa 15 - Niektórzy tłumaczą: "jako jedność niepodzielną Mnie widzą i jako wielorakość w
milionie oblicz, które ze wszech stron na nas patrzą".
Strofa 16 - Ziele Auszadha - jest zielem leczniczym, a zarazem służy do rozniecania ognia.
Symbolizuje tutaj pożywienie istot wszystkich. W ofiarach Wedyjskich ofiarowywało się Najwyższemu
cała swą istotę, oddawało Mu się niejako to, czym człowieka obdarzył, od fizycznego ciała do
najwyższego ducha włącznie. - Podczas rytuału za dusze przodków przygotowuje się specjalnie
poświęconą strawę, podobnie jak ongiś w obrzędach naszych "Dziadów". Mantram - krótkie, magiczne,
modlitewne zdanie, ułożone przez mędrców na podstawie najgłębszej wiedzy o działaniu dzwięków,
ich doborze, tonacji, matematycznej podstawie itd. zależnie od zamierzonego celu; mają do dziś
olbrzymią moc i wpływ, są używane w Jodze, modlitwie, jako wezwanie itp. - "Olej" - to topione masło,
od wieków używane jako najszacowniejszy element przy nabożeństwach i ofiarach. Do dziś dnia w
wielkie święta setki litrów "ghi" wlewa się w ogień; wrzuca się weń też i inne przedmioty - trawy, zioła,
wonności, kadzidła, drzewo pachnące, różne ziarna itp.
Strofa 17 - Rik Weda, Sama Weda i Jadżur Weda, imiona trzech najświętszych i najbardziej
starożytnych, wedle Hinduizmu objawionych ksiąg. Dosłownie w tekście: "Jaśniejących Pieśni, ofiar i
mądrości księgach". - Słowo Potęgi - Om lub Aum.
Strofa 19 - Sat - byt, istnienie, absolutna rzeczywistość; A-sat; odwrotność, to co absolutnego
istnienia nie posiada, jest względne i w stosunku do pierwszego ułudne. Sat - to Brahman, A-sat
przejawienie Jego w czasie, wszechświat. Mówi się również, że jest to najpierwsza "dwójnia
przeciwieństw", poza nią jest tylko Niepoznawalne, Niepojęte, absolut - Parabrahman.
30
www.teozofia.org Teozofia w Polsce
Strofa 20 - Soma - napój rytualny, poczytywany za błogosławiony i uświęcający. Mistycznie -
najwyższa treść wewnętrznego przeżycia Anandy - Szczęśliwości duchowej. "Władca Zwietlistych" lub
"wódz bogów" - Indra, jest on również władcą Akaszy, eteru kosmicznego przestworów niebieskich.
Każde uczucie, myśl czy cnota przynoszą swój skutek w postaci nagromadzenia pewnej energii, która
się "wyżywa" w niebiańskim świecie; gdy energia ta, dająca w tym "raju" radość i szczęście wyczerpie
się, stan rajski się kończy. Zarówno złe jak i dobre czyny, myśli, uczucia, rodzą swój nieunikniony
skutek, który "wyżyty" być musi. Dopiero zjednoczenie swego działania z Najwyższym i
zharmonizowanie z Nim swych uczuć i myśli, czyni możliwym wzniesienie się zarówno ponad dobro
jak i zło, tj. ponad skutki obu, czyli wyzwala od Karmy. Dlatego to mówi się iż cnota, jeśli nie jest
absolutnie bezosobista, a wiec nieświadoma, tak samo wiąże jak jej odwrotność, stwarzając skutki
konieczne do "wyżycia"; wiec od ostatecznego wyzwolenia oddala.
Strofa 22 - Wiara w dosłowne znaczenie tej "obietnicy" jest wśród religijnych Hindusów, a
zwłaszcza Sanjasinów tak silna, że uważa się iż jeśli Jemu zaufają, On się o nich zatroszczy (nawet o
żywność), nie pozwoli im umrzeć z głodu, obroni przed niebezpieczeństwem itd., po prostu "bierze na
siebie" wszystkie trudy i ciężary Swego żarliwca, byle wiara i ufność były doskonałe, przykładów tego
stosunku w życiu, nawet dzisiejszym, jest niezliczona ilość.
Strofa 25 - Tj. każdy do innej dziedziny świata pośmiertnego; tylko ci, którzy ku Najwyższemu
potrafią się wznieść mogą się z Nim zjednoczyć.
Strofa 26 - Jest to również dosłownie rozumiane i praktykowane w hinduizmie, z najwyższą wiarą,
że "przyjmuje On Sam".
Strofa 27 - "Trud" wewnętrzny to Tapas; zewnętrzne "umartwienia" też się do Tapasu zalicza, a
mają one sprowadzać olbrzymie skutki.
Strofa 29 - Niektórzy tłumaczą: "jestem obecny we wszystkich istotach, wiec żadna nie może Mi
być odstręczająca lub upodobana, ale ci, którzy Mnie miłują są Mi zaprawdę drodzy".
Strofa 30 - Czyny mogą być wynikiem przeszłych myśli i namiętności, mogą być ostatnią, niemal
automatyczną krystalizacją w przeszłości nagromadzonych energii, od obecnych złych pobudek już
wolną; a cześć niepodzielna i żarliwa dla Najwyższego spłomienia wszystkie skutki i duszę całkowicie
przetwarza.
Strofa 32 - "Z łona grzechu wyszedł" - tzn. urodził się w grzesznej, nędznej i niskiej, nieuczciwej
rodzinie, żyjącej nikczemnienie, nie wedle prawa Dharmy. Uważało się, że studiowanie ksiąg świętych
oraz filozofii było przygotowaniem do Jogi, jak i odejście od zwykłego życia; przygotowania takiego nie
mogli zazwyczaj podejmować kupcy, pochłonięci interesami (Wajszjowie), ani pracownicy fizyczni, ani
kobiety w swej domowej pracy; nie było to uważane za ich Dharmę, choć było wiele wyjątków, a przed
wdowami otwierały się możliwości studiów i Jogi. Tu Szri Kriszna mówi rzecz rewolucyjną, że nawet
bez uprzedniego przygotowania, a tylko dzięki żarliwej dla Niego miłości i zaufaniu bez granic,
najwyższa Joga jest możliwa, czyli daje nadzieję każdemu człowiekowi i jedynie od jego własnej woli
uzależnia przezwyciężenie wszystkich trudności na drodze ku Niemu.
Strofa 34 - Tu Szri Kriszna mówi o swej kosmicznej postaci, o Prze-najwyższym działającym w
Nim i poprzez Niego.
ROZMOWA DZIESITA
Pan rzecze:
1. Posłuchaj jeszcze, o potężnie zbrojny, Mego najwyższego Słowa, który całym sercem
radość we Mnie znajdujesz.
2. Ni bogowie świetliści, ani mędrcy najwięksi pra-początku Mego nie znają , albowiem Jam
jest wszystkich mędrców i bogów pra-zródłem.
3. Kto mnie takim zna i wie, ze ponad narodziny jestem i ponad śmierć, bez początku i końca,
odwieczny Pan wszechstworzenia, ten wśród śmiertelnych złudzie nie podlega i od wszelkiego
uwalnia się grzechu.
4. Rozum, mądrość, od ułud niezależność, cierpliwość, prawda, wszechprzebaczenie,
samoopanowanie i spokój, radość i cierpienia, istnienie i nieistnienie, strach a także nieustraszoność;
31
www.teozofia.org Teozofia w Polsce
5. życzliwość dla wszelkiej istoty, równowaga, zadowolenie, bohaterstwo wewnętrznego
wysiłku, miłosierdzie i hojność, sława i niesława - oto rozliczne świadomych istot stany, a wszystkie
ode Mnie pochodzą.
6. Siedmiu świętych Wieszczów, jak i czterech Przedwiecznych, a także wszyscy Manu, od
których się ludzkość wywodzi, z Mojej natury są i z Mojej myśli zrodzeni.
7. Kto zdolny wniknąć w treść tej wszechwładzy Mojej i Jogi, ten bez wątpienia niewzruszony
w Jodze w harmonii trwa.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 ...coś się w niej zmieniło, zmieniło i zmieniało nadal. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates